Saturday, April 9, 2016

Aku Pernah Cerita Tak?



Ayat standard aku bila nak start cerita.

"Cerita apa"

Ala pasal no phone baru aku ni. "Ok kenapa dengan nombor baru ko tu?"

Macam ni. Aku guna nombor baru sebab nombor lama tu registered under nama mak aku. So bila ada apa-apa urusan akan jadi susah. Makanya aku pilih untuk dapatkan nombor baru bila daftar dengan satu telco service provider ni.

Plan telco ni ok. Boleh kata antara yang termurah berbanding pesaing yang lain. Ok aku bukan nak bagi iklan percuma untuk telco tu. Aku nak cerita benda lain.

Bila aku mula guna nombor baru, aku selalu dapat call dari nombor pelik. Ada yang dari bank, ada dari astro dan semua nya mencari orang bernama En. Mohd Nor. Aku pasti itu nama owner lama nombor yang aku guna sekarang. Nasib la dapat nombor recycled. Oh aku ada bagi tahu tak yang nombor baru ni juga ada voice message suara owner lama kalau aku tak angkat phone. Ok itu takpa. Perkara kecil. Sampai suatu hari.

Suatu hari ada nombor asing. Biasanya aku macam malas nak layan tapi this time aku angkat.
"Hello, Assalammualaikum"
Waalaikumsalam
"Nor apa khabar? Lama tak dengar cerita kau. Bla bla bla."

Bila dengar nama Nor tu aku dah tak fokus apa yang dia cuba nak sampaikan. Itu owner lama!

Err maaf pakcik saya bukan Mohd Nor. Saya baru guna nombor ni.
"Oh laaa ye la nak (anak), Nor tu pun dah meninggal. Pak cik lupa"

(Moment of silence here. Mensedekahkan al-fatihah. Mungkin)

Rupanya orang yang di cari telah meninggal dunia! Ok seram jugak bila fikir balik nombor yang aku guna masih ada voice message orang yang sudah tiada.

Fast forward lepas hampir setahun guna nombor ni, selain bank yang masih degil tidak terima hakikat owner lama sudah tiada, ada satu lagi nombor misteri. Nombor yang bila aku angkat dia akan letak. Tapi keep on calling dan biasanya lewat malam. Sampai suatu hari aku call balik nombor tu. Beberapa kali aku call tapi di reject. Hai main kasar ni! Aku give up dan mula mencari cara block nombor tu. Mungkin itu jalan terbaik. Kah!

Ketika aku baru nak block nombor tu, nombor yang sama menghantar text melalui whatsapp.

"Salam, maaf kalau saya sering mengganggu. Sebenarnya nombor ini nombor arwah ayah saya. Bila saya rindu arwah, saya akan call untuk dengar voice message arwah. Sebab itu bila awak angkat, saya letak balik. Maaf mengganggu"

Ok first thing first, must check profile picture on whatsapp. Cantik. Anak perempuan arwah. Boleh layan. Bila tanya lebih baru la tahu kisah arwah serba sedikit. Sedih. Kalau aku cerita kat sini boleh buat satu entry baru. Yang ni pun dah panjang. Kamu semua, ya kamu, kan malas membaca. Kahkah.

Disebabkan rasa simpati aku decide untuk tidak membuang voice message suara arwah tu. Tak apa. Bukan aku dengar pun. Kau orang yang call kacau aku masa aku tidur yang akan dengar. Itu balasan nya. 😈 Aku cuba letakkan aku di tempat anak arwah. Rindu. Itu pasti.

So gambar bawah ni masih di tanjung tuan. Kenapa aku suka sangat tanjung tuan? Nanti la aku cerita. Dah boleh publish jadi novel entry ni. Kahkahkah!





2 comments:

petole@rini said...

it has been a while kau menghilanggg.. tetiba kau muncul!

aku dah lupa nama hacc ko. mungkin cikedis. tapi dalam kepala aku selalu ingat nama kau ghazali hahah. adik kecik kau mesti dah tak kecik sangat kan?

adakah aku bercakap dengan orang yang aku maksudkan? kalau salah orang, aku mintak maaf! haha

btw, good sharing. sampai sekarang aku masih simpan no hp bapak aku dalam list of contacts. cuma yelah, i dont have the guts to call. so yeah. aku faham perasaan anak incik mat nor. hurmm.

and... congrats for being back! :)

Double McDouble said...

Eh eh ko still follow blog ke. dang aku ingat xde sape yang baca dah blog ni. haha yes cikedis. n hey mana ko sekarang. lama xdengar cite. gimme a hola will ya?:)

About Us

Recent

Random